Unik
Nyheder

Den gode hestehandel

Heste salget buldre derud af. Vi kan næsten ikke følge med.

En eftervirkning af Corona vi nok ikke havde set komme. Hestepriserne er for opadgående og der er nærmest mangle på heste til kunderne efterhånden. Det er dejligt! Men også noget, som er med til at sætte yderligere press på køberen, da hestene næsten er væk inden de kommer til salg, og betænkningstiden er kort.

Jeg syntes det er en rigtig sjov proces og matche heste med nye ryttere. Selvom det kan være en svær proces. Hvor kommunikation, gennemskuelighed og tryghed er enormt vigtig.

Hvad er vigtig

Unik
købt som 8 års, ejer den stadig på vej mod GP.

En af de ting, jeg syntes, er rigtig vigtig, er at få forventningsafstemt med kunden. Hvad er det specifikt for en hest kunden ønsker

 

Temperament, type, uddannelse og ikke mindst, hvad er kundens ride færdigheder. Jeg syntes det er rigtig ærgerligt, og slide unødigt på hestene, hvis man allerede på forhånd tænker det slet ikke er det kunden leder efter. Det kan i forvejen være lidt hård kost for hestene at stå til salg. Så er hurtigt salg med mindst mulig fremvisninger er at ønske. Men det er uden tvivl lettere sagt end gjort.

Så jo mere man ved om, hvad kunden ønsker og jo mere realistisk sælger/formidleren er omkring, hvilken type hest man har stående, jo lettere går tingene.

Jeg syntes også, det er en vigtig ting som professionel, at være meget realistisk omkring, hvad det er for en type hest jeg har stående. Samt sige allerede i telefonen, hvis man ikke tænker, det er et match af, den ene eller anden grund. Ligeså vel, som jeg håber, kunde siger fra, hvis man allerede ved fremvisningen kan se, det slet ikke er den hest man skal bruge. Der er ingen grund til at ride en tur af høflighed, og spilde hinandens tid unødigt.

 

Fremvisningen

Rigtig mange mennesker syntes, det godt kan være lidt grænse overskridende og skal ud og prøve en fremmed hest.

Derfor syntes jeg det er vigtigt at forsøge at guide og hjælpe, så rideturen bliver bedst mulig for kunden. Tit er det små justeringer, som skal til, før det bliver en rigtig god oplevelse og for at kunden får den bedste fornemmelse af, hvad hesten indeholder. Samt kan vurderer, om det er noget, som kunne være interessant for dem.

Derudover er det igen vigtigt, at få spurgt ind til forventninger til hestes, deres management, undervisning, ambitioner etc. Samt få belyst, hvad der er specifikt denne hests styrker og svagheder. Er der noget håndteringsmæssigt man skal være obs på. Eller noget, som er særlig vigtigt, for at lige præcis denne hest trives bedst.

Jeg syntes desuden det er rigtig vigtig med ærlighed og gennemskuelighed i en handel. Jeg vil gerne forsøge at lave et godt match. Hvor hest og rytter får glæde af hinanden og får rigtig mange gode oplevelser sammen. Uanset, om det er en konkurrence hest, eller en hest, som skal bruges til mere hygge og let dressur.

Desuden syntes jeg det er en rigtig god ide, hvis folk kommer og prøver hesten mere end en gang og evt. har deres egen træner eller en anden de stoler på med, så man er helt sikker på den hest er et godt match. Det kan være rigtig svært som markedet er pt. da det bare går rigtig hurtigt.

 

Selve handlen

Filippa
købt som 4 års uddannet og solgt til rusland som 6 års

Hvis fremvisningen lykkes godt. Kunden føler det er et match og det ender med, at kunde gerne vil købe hesten. Er det igen rigtig vigtigt, at få en dialog om, hvilken undersøgelse der skal til, for at kunde føler sig tryg.

Jeg anbefaler altid, at kunden rådføre sig med sin egen dyrlæge og derudfra beslutter, ex. hvor meget røntgen der skal tages. Ligger der gamle røntgenbilleder skal de fremsendes og gennemses af købers dyrlæge, så der fra starten af er rene linjer.

Jeg ser det, som en god tryghed for både køber og sælger, at hesten bliver ordentlig undersøgt og grundigt. Samt at Evt. fund bliver belyst, så alle parter ved, hvad det er for en hest man har købt og er trygge ved det.

Derudover er det self. vigtigt, at have taget stilling til, hvilken forsikring man evt. ønsker. Da det også har indflydelse på, hvor meget hesten skal undersøges.  Hvis man som sælger, ved der kan være nogle ting, som evt kan give et forbehold hos forsikringen. Er det rigtig vigtigt at have snakket om de ting, inden handelsundersøgelsen hvis det er muligt.

Som tingene er i dag, er der rigtig mange små ting, som giver forbehold hos forsikringerne, enten permanent eller tidsbestemt. Selvom det reelt ikke har betydning for hesten. Det kan man, lige så godt få snakket igennem, inden man står og har betalt i dyre domme for dyrlæge.

Som afslutning på handlen, er det også en rigtig god ide og skrive en kontrakt. I den syntes jeg det er vigtigt, at få skrevet alle de små ting ind, man har snakket om undervejs.

Man får som køber, rigtig rigtig meget info på meget kort tid. Det kan være svært at huske det hele. Så har man lige listet de ting op, som man har snakket om, så er der helt rene linjer omkring, hvad der er der er aftalt.

 

Efter handlen

Når det hele er afsluttet og hesten er hentet og skal hjem i de nye rammer hos sin nye familie. Syntes jeg også det er vigtigt at huske på, det er et levende dyr man har købt.

Uanset hvor mange gange, man har prøvet hesten. Hvor ærlig sælger har været. Hvor godt dyrlægen har gjort sit arbejde. Kan der desværre opstå situationer, ingen havde forudset.

Hesten kan af den ene eller anden grund mistrives: Den nye sadel klemmer. Den nye smed skoer lidt anderledes end den gamle. Rytteren har måske lidt travlt med at vise, hvor god en hest det er man har købt. Man får måske give lidt for meget gas i den nye ridehusbund, som er enten dybere eller hårdere end den hesten er vant til.

Nogen ryttere er så bange for at gå for hurtigt igang, så den nye 4 års hest lige får 14 dage uden arbejde til at falde til. Så den når at blive krudtet og indebrændt. Mulighederne for problemer er mange. Uanset hvor godt et management man har. Hvor god en rytter man er og hvor godt man gør det, er det et levede dyr vi flytter på og “forlanger” skal indordne sig i vores rammer og efter vores ambitioner. Det kræver bare nogen gange “fejlsøgning” på et højere niveau og komme i mål, og der er kommunikation super vigtigt.

Jeg syntes, det er så vigtigt at køber og sælger kan kommunikere ordentligt efter handlen, hvis der skulle opstå udfordringer. Uden det er fordi hesten skal retur og det hele skal køres op i en spids. Tit kan det være et eller andet, som nemt kan justeres ind, for at hesten trives.  Noget som sælger ubevidst har gjort, eller nogen man bare gør af alm. vane, fordi det har fungeret tidligere. Sådan har vi alle sammen vores rutiner og “kasser” og have heste i. Det er så vigtig den viden kommer med videre, for at lette overgangen for alle.

 

Afslutning

Dette lille skriv var lidt tanker omkring, hvordan jeg forsøger at vejlede kunderne i min forretning.

Baby
købt som 4 års udannet til GP og solgt til USA som 14 års

Jeg vil, som sagt gerne, at det bliver en rigtig god oplevelse for både køber og sælger. Samt at kunden har lyst, til at komme igen og prøve hest, ved en anden lejlighed, hvis det ikke munder ud i et salg i første omgang. Jeg syntes det er rigtig vigtigt, at både køber og sælger føler sig trygge i hele processen.

Langt de fleste handler ender heldigvis med et godt match. Det er super hyggeligt og følge med på sidelinjen og se ekvipagerne udvikle sig sammen.

Men I de enkelte tilfælde, hvor det viser sig ikke at være et match. Ville jeg sådan ønske, at køberen ikke så det som et nederlag, at de havde fået købt en hest, som ikke matchede forventningerne alligevel.

Jeg syntes det er så ærgerligt, når det er hesten, som bliver taberen i en handel. Min erfaring er, at rigtig mange heste, ville kunne omplaceres til en ny køber, hvor matchet er bedre. Det skal man, på ingen måde se som et nederlag. Det sker altså også for os som køber og uddanner mange heste, at man engang i mellem får købt noget, som slet ikke var det, man havde forventet.

Selvfølgelig er det trælse sager, hvor sælger har været uærlig omkring sygdom, gamle skader eller andet. Men jeg møder desværre også en del misforståede heste, hvor hesten ex. har for meget nerve til den pågældende rytter. Eller køberen ikke har de ride evner eller den undervisning der er givet udtryk for inden købet. Eller et helt andet ambitions niveau, som hesten ikke kan matche.

Der syntes jeg bare man skal erkende, at det ikke er den rigtige hest og få den videre til en ny rytter hurtigst muligt, uden hesten skal gøres syg, eller sælger skal mistænkelig gøres. Der skal man som rytter tage den oplevelse med sig, som et led i udviklingen, i at finde ud af hvilken rytter man er, og hvilken hest man skal have, før det hele bliver sjovt. Der er heldigvis heste til os alle sammen, som kan give en masse fantastiske oplevelser.

 

 

 

 

 

fb-share-icon

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial